fredag 9 november 2012

Recension på Komma Över av: William Säll



Komma Över Recension va: William Säll


Titel: Komma över  
Författare: Ingrid Olsson
Bokförlag: Raben&Sjögren
Sidor: 204
Utgivningsår: 2010
Genre: Ungdom




Handling



Boken handlar om en kille som heter Jesper, han är nyligen ny dumpad av en tjej som heter Emma. Jesper flyttar in i ett "Råtthål" som han kallar det, där spenderar han sitt liv mest av hela boken. Efter ett tag märker Jesper att han inte har varken pengar eller mat och Emma förvärrar bara stämningen genom att ringa han hela tiden. Jesper försöker gång på gång men misslyckas hela tiden men till sist...


Mina åsikter 



Boken handlar nästan hela tiden om när Jesper deppar ihop av alla tjejer som han misslyckas med och såklart Emma. Boken ger (tycker inte jag) nån spännande intryck alls så att man vill läsa vidare, Varför jag tycker så är  för att boken handlar om samma saker nästan hela tiden och går runt och runt vilket jag ser som en tråkigt bok. Jag skulle kunna rekommendera den här boken för läsare som gillar lite mer olycklig kärlek och kanske lite drama. Boken skulle kunna ha varit lite mer spännande och kanske lite roligare. Karaktärerna här alla ganska kassa förutom "Joggo" en riktig PARTY KUNG, Han lättar alltid upp stämningen när Jesper har det svårt. De andra karaktärerna är rätt så usla och jag tycker Ingrid Olsson borde ha lagt ner lite mer jobb i dem. Jag skulle kunna tänka mig en lite mer spännande bok med lite mer kanske komedi av nått slag så att det lättar upp stämningen i boken lite grann. Det kom några stunder i boken jag tyckte var okej men då så gjorde Jesper nått dumt och sumpar det igen. Jag kan också tycka att Jesper hade lite för många onödiga konflikter men annars var den helt okej.





Sammanfattning  


  • Boken är rätt så lätt läst och och man förstår det mesta 
  • Handlingen upprepas många gånger 
  • Boken kan uppfattas sorglig och deppig 
  • Karaktärerna är rätt så usla men vissa är helt okej 







Boken får 2 av 5




1 kommentar:

  1. Högercentrera när du skriver längre texter.

    Särskriv inte sammansatta ord tex
    nydumpad.

    Din text är aningen kort.

    Bra att du tar fram även positiva saker om boken.

    Du beskriver din upplevelse av läsningen på ett trevligt sätt. Bra ordval!
    /Johanna

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.