torsdag 8 november 2012

Recension erebos (samuel)

 
 
s Erebos
Erebo
Utgivare: Opal.
Förfatare: Ursula. Poznanski.
 
 
 
 
 
Den handlar om ett spel som heter Erebos.           Huvud personen heter: Nick
Handling: Ett spel sprids på skolan. Han får spelet från sin klasskompis Brynne. Han får senare också questet att ge en kopia till någon han litar på. Det har konstiga regler och verkar på något sätt se in i verkligheten. Så det vet om dom gör questen i verkligheten. Han första quest var att flytta en låda som han senare får vetta att det låg en pistol i. Som han skulle döda Mr Watson med om han skulle få fortsäta spela spelet. Man gör questen för att det är det lättaste sättet att gå upp i level.
 
Karaktärerna: är bara två som är beskrivna och det är Nick och hans spel gubbe som heter Sarius och doma två är huvudpersonerna. Men är ändå inte så väl förklarade. Nick är 16 och tränar basket sen får man inte vetta väldigt mycket mer som är viktigt. Sarius är hans ign namn. Iga namn är ens in game name.
 
Bokens upplägg: Det är lite konstigt för det är helt plötsligt i hans sov rum och sen blir det något annat. Det dåligaste är att man får vetta så pass lite om resten förutom när han spelar och gör questen det är det allra dåligaste om du frågar mig när det gäller uppläget.
 
Språket/stil: Språket kan vara helt ok faktiskt ganska bra för att man förstod vad allt innebar och själva språket lämnade inga frågetecken. Stilen är bra och det är ungefär samma som språket.
 
Kommentarer: Genren är lite konstig jag tycker att den borde vara någon stans mellan ungdom och barn om du förstår vad jag menar. Men det som väl gör det till en typisk ungdoms bok är språket och handlingen som en bok för små barn handlar ju till exempel inte om våld och så vidare.
 
Omdöme: Omdömet jag ger boken är ungefär 5 av 10. Därför att den var helt okej men jag gillar den inte .För att jag spelar så pass mycket olika spela att jag vett att det inte finns något spel som det här direkt hade det gjort det hade det höjt betyget för då måste man ju göra en egen tolkning av ett spel och tro mig det är jäkligt svårt. Annars så var boken helt okej den var ju bra men jag tyckte den var lite för overklig för min smak. Hade det varit mer värkligt så hade den varit mycket bättre. Det konstiga var att det var ett mmorpg för att en av de extra roliga sakerna med mmorpg spel är att prata om det i skolan också vidare. Som jag jag gör inget annat än pratar om det i skolan som till exempel priser på saker på servern.
 
Extraminnesvärt: är att han inte mördade Mr Watson jag hade ju inte gort det irl = in real life. Men det är ju en bok och en del av charmen med en bok är att den är sådär lite overklig. Men denna var lite för overklig i vissa delar och visa var VÄLDIGT overkliga.
 
 
Erebos är också en gud i den grekkiska  mytologin: Hanns namn inebar underljordens dunkel. Han var en av dom första på jorden och föddes ur chaos enligt många.       Erebos tjocka dimma sades om hölja världen kanter och fyllde de mörka platserna under världen även kallad underjorden.

1 kommentar:

  1. Du beskriver din upplevelse av boken bra och kommer med många exempel.
    in real life brukar förkortas irl inte inl.

    Du behöver läsa igenom och sätta ut lite punkter.

    /Johanna

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.