RECENSION: JAG FINNS (Maja)

Titel: JAG FINNS
Författare: Maja-Maria Henriksson
Förlag: Natur och Kultur
Utgivningsår: 2010
Antal sidor: 174
Tema: mobbning, ungdom

Johanna 14 år tycker bara om två saker i sitt liv. Sin lillebror Linus och doften av vanilj. Men annars gillar hon ingenting. Speciellt inte sitt liv. Johanna önskar att hennes liv blir mindre smärtsamt och att hon någon gång kommer få leva utan den ständiga smärtan och oron.  Hon vill egentligen ta sitt liv, men hon vågar inte.
Johanna blir mobbad i skolan, fast hon vet inte varför. Varför just mig? Vad har jag gjort för fel? Frågor hon sig många gånger om dagen ställer sig, när Vedin och hans kompisar ger sig på henne. Johanna blir både psykisk och fysisk överfallen av killarna. Hemma blir hon misshandlad och mobbad av sin mamma, Anna-Lena.
Ändå stället hon kan slappna av på är när hon är själv hos sin mormor och morfar. Hennes mormor och morfar misstänker lite vad som händer med Johanna hemma hos henne. Men vågar inte säga något eftersom Johannas mamma har ett jävulskt humör. Johannas mamma lyckas alltid lika smidigt snirkla sig ur såna situationer som handlar om hur dom har det hemma.
Johanna själv verkar vara en tjej med mycket tankar, ganska blyg och hon gör allt för att inte synas,alltså gör hon ingenting som kan märkas.

Författaren, Maja-Maria Henriksson skriver om sin egen uppväxt. Hon skriver väldigt tydligt och med mycket inlevelse. Man ser bilder framför sig när man läser, precis som det var en film. Hon skriver boken så det kommer i kronologisk ordning. Alltså att det kommer i tidsordning, hon skriver om det som händer i "rätt" ordning och enast från Johanna. Så hon hoppar inte i tiden i boken och byter inte person.  Språket är oftast bra, ibland kan någon svära. Men hon skriver med bra meningar så det blir lätt att förstå. Stilen är lite speciell, det finns inga direkta kapitel men den är ändå indelad i "stycken" ungefär som kapitel. Det är inte jättemycket text på varje sida, men ändå händer det jättemycket spännande saker på nästan varje sida, så det känns som det är mer text än vad det är.  Man märker ganska snabbt att det är en ungdomsbok, för det handlar om ungdomar, ungdomsproblem och boken är uppläggs på ett annat sett än "barnböcker".

Mitt omdöme:
Boken är väldigt bra! Värd att läsa. Men när man läser boken får man såna tankar om mobbning som man aldrig tänk på innan. Så boken berör en väldigt mycket när man läser. Boken har både bra och dåliga delar. Vissa delar är så bra att man bara inte kan sluta läsa medans vissa delar är sega och ta sig igenom. Det finns både roliga och sorgliga händelser i boken, ibland kan man nästan bli tårögd och ibland kan man sitta och le för sig själv. Händelserna i boken är väldigt detaljerat beskriva, vilket är bra för då kommer man lättare ihåg vissa bitar. Jag tror inte man glömmer boken så lätt när man har löst den och tänker på den kanske nått år senare.
Jag tycker boken var lite seg i början men man kom in i den ganska snabbt, sen kunde man inte släppa den. Jag gillar vändpunkten i boken mest. Hur hon förändras och säger ifrån när någon är dum mot henne.
Boken får 3 av 5 av mig.
"Hjärtat är en muskel som aldrig vilar.
Det arbetet varje dag, natt, timme, minut, sekund.