torsdag 8 november 2012

Medan mamma sover recension av Enya (7-11-2012)

Det här är det ena omslaget...
TITEL: Medan mamma sover
FÖRFATTARE: Ingrid Olsson
SIDOR: 232
UTGIVNINGSÅR: 2003

HANDLING: En 14:årig tjej som heter Ida har en mamma (Karin) som är alkoholist. På kvällarna dricker hon. Ida tycker det är väldigt jobbig och vill att hennes mamma bara ska vara som en vanlig mamma.
En dag när Ida ska till stranden tar hon en annan väg en vad hon brukar, men vägen leder inte till stranden. Isället kommer hon fram till ett hus. I huset bor Stina. Stina och Ida blir bra vänner och Ida kan komma och hälsa på Stina när hon vill. Hon går dit när hon är ledsen, behöver prata ut. För ingen annan vet den stora hemligheten om hennes mamma och Ida vet inte om hon ska berätta för någon annan eller inte.                                            

...och det här är det andra.
KARAKTÄRER: Ida, som är huvudpersonen i boken, beskrivs inte så mycket mer än att hon är smal. Jag tror hon är ganska lång och har långt mörkt hår. Hon är nog rätt blyg bland folk.
Mamma Karin är doktor. På jobbet är hon glad och pigg, men på kvällen förvandlas hon till någon helt annan. Hon dricker alkohol. Jag har inte tänkt så mycket på hur hon ser ut, hon är bara "mamman".

SPRÅKET: Jag tycker språket är bra och man förstår det. Jag tycker inte författaren beskriver personer, platser mm så bra, det kunde hon ha gjort lite mer.

BOKENS UPPLÄGG: Jag tycker bokens upplägg är bra. Det är inte så mycket text på varje sida men man förstår ändå vad boken handlar om för att författaren skriver så bra. På slutet får man inte veta precis allt som händer så man får tänka lite själv och det tycker jag är bra.

GENRE: Det är en ungdomsbok för att personerna i boken är ungdomar och författaren tar upp svåra problem som i denna boken att ens föräldrer dricker. Jag tycker författaren har skrivit denna ungdomsboken bra för att hon skriver om ett svårt problem som ungdomar kan ha.

OMDÖME: Jag tycker boken var rätt så bra fast det hände inte så där jättemycket så det blev lite tråkigt. Men det konstiga var att även om jag tyckte den var dålig ville jag läsa mera. Jag ville veta vad som hände. Jag tycker inte att ungdomsböcker är särskilt bra. Jag vill att det ska vara lite mer spännande  och lite små läskigt.
Jag rekommenderar inte den här boken.
       
                    Betyg: * * * *   4/10     


Enya Arvidsson 7A

1 kommentar:

  1. stavning: genre

    kommatecken före men (, men...)

    Vad tycker du om författarens sätt att behandla detta ämne?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.