fredag 9 november 2012


 Erebos

 
 
 
Författare: Ursula Poznanavski
Förlag: Opal
Sidor:423
Utgivnings år: 2011

Handling: Boken handlar om den 16 årige pojken Nick Dunmore, på Nicks skola sprids det en mystisk CD-skiva som ett virus. Alla som får tag på dessa har ändrat sina vanor drastiskt och börjat undvika personer som förut varit deras bästa vänner… Nick får senare tag på en skiva och upptäcker en helt ny värld, Erebos. Men det Nick inte vet är att Erebos inte är ett vanligt spel.

Erebos är ett spel.
Det iakttar dig.
Det pratar med dig.
Det ger dig uppdrag.
Erebos har ett mål.
Det vill döda…

Karaktärer: Jag tycker att karaktärerna är dåligt beskrivna utseendemässigt man får nästan ingen beskrivning av karaktärerna Nick som är huvudpersonen är nog den enda karaktär man får en beskrivning på: han är en lång och smal 16:årig kille med kolsvart långt hår och en tatuering av två korpar i nacken. Karaktärerna är däremot väldigt väl beskrivna tankemässigt och man får en tydlig känsla hur personerna är och man gillar snabbt karaktärerna. Jag tycker speciellt om Sarius Nicks spelkaraktär för att han är med i fantasybiten av boken och fantasy är något jag har gillat sedan jag varit liten. 

Omdöme: Boken är upplagd så att den hoppar mellan Nick och hans spelkaraktär i Erebos. Detta är ett väldigt bra sätt att göra en fantasy/ungdomsbok vilket är en bra kombination enligt mig.
Språket är lättläst och anpassat för ungdomar i min ålder. Det är rätt många sidor, men boken blir nästan aldrig tråkig.
Det är en typisk ungdomsbok för den tar upp de vanliga sakerna: kärlek, bråk med vänner etc. Jag brukar inte gilla ungdomsböcker, men denna var väldigt bra.
Boken var ibland lite långtråkig och repeterade ibland saker som nyss sagts.
Jag gillar specielt när Sarius möter jätte-skorpionerna.
Man behöver inte gilla datorspel för att tycka om boken, men man bör gilla fantasy/ungdomsbok.
Jag ger boken 9 av 10 CD-skivor:

av Jakob Karlsson

3 kommentarer:

  1. Jag kunde inte göra CD-skivorna mindre.

    SvaraRadera
  2. Tänkte precis kommentera CD-skivorna :)

    Särskriv inte tex
    kolsvart
    tankemässigt
    spelkaraktär

    I övrigt en bra skriven recension.

    Saknar vad som var sämre med boken, enligt dig.

    Var det någon speciell händelse eller scen i boken du gillade?

    Behöver man gilla/vara insatt i datorspelens värld för att tycka om boken?
    /Johanna

    SvaraRadera
  3. Det var en bra recension Jakob hoppas att du stavas så men i vilket fall bra recension / Wille:)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.