fredag 9 november 2012

Bokrecension av "Känslan av att hoppa"


Känslan av att hoppa (Jennie)

Titel: Känslan av att hoppa

Författare: Ingrid Olsson

Sidantal: 122

Genre: Ungdom

Ämnesord: Depression

Utgiven: 2009

Ålder: Vad jag tycker, 11+


Handling

Boken handlar om 18-åriga Lisen som skulle ta studenten om 2 månader. Hon hade jättebra betyg i allting förutom i svenska. Lisen var väldigt blyg och vågade inte redovisa muntligt för hela klassen. Hon hade många inre konflikter som t.ex. att hon var väldigt osäker och rädd för allt och alla, tillochmed sig själv. Lisen visste inte vad som kändes bäst, att andas eller hålla andan, att hoppa eller inte hoppa. Egentligen hade hon det bra och hade inte många konflikter med vänner, utan var bara osäker på och med allt i livet. Lisen visste helt enkelt inte om livet kändes bättre än döden.

I bokens handling fanns även Lisens bästa kompis Siri med. Siri är Lisens barndomsvän, men för varje år glider de mer och mer ifrån varandra. Siri är en tjej som gillar att få uppmärksamhet och att vara i centrum alltså tvärtemot hurdan Lisen är.

Det hände en tragedi på Lisens skola. En kille hoppade från ett högt parkeringshus med huvudet före och tog livet av sig. Det var då Lisen började fundera på vad som kändes bäst, att leva eller att dö. Hon började skriva brev till killen som tog livet av sig och där uttrycker hon sina känslor och tankar om hur jobbigt det är att leva. Det är de breven som vi får läsa.

Omdöme

Jag blev väldigt besviken när jag hade läst ut den. Den var dålig, deppig och långtråkig. Dock så var den väldigt välskriven och realistisk och jag tror att det är viktigt att den som läser boken har en förståelse för Lisen och hennes situation. Boken passar nog för de som är väldigt blyga och osäkra i livet, så som Lisen känner sig. Det finns väldigt många ungdomar idag som har samma tankar och är i samma situation som Lisen.Det är nog de som vet hur det känns  och förstår innehållet i boken. Jag är inte i samma situation som Lisen och jag tror att det var det som gjorde att jag tappade intresset och lusten att läsa den.  Jag tröttnade väldigt snabbt på att läsa. Det gjorde mig väldigt besviken eftersom jag  sett fram emot att läsa den.

Det jag tyckte var bra med boken var inledningen. Den var lockande, spännande och har en bra framsida. Dock så tyckte jag att den hoppade från olika tillfällen och det var ganska förvirrande. Det gjorde det lätt att glömma vad som hänt nästa gång man ska börja läsa i boken.



Citat
 ~ Uppdaterar så fort jag hittar citatet ~



Plus

·         Den har en bra och lockande framsida

·         Bra inledning

·         Titeln speglade boken väldigt bra

Minus

·         Slutet

·         Den hade inte nån speciell vändpunkt

·         Ganska förvirrande


Om jag ska ge betyg på boken så ger jag den 2 stjärnor av 5. Boken har en bra inledning, en speglande framsida och titel. Jag rekommenderar inte denna bok till vem som helst utan framförallt till personer som känner sig blyga och osäkra i livet, som Lisen.

4 kommentarer:

  1. Bra recension. Bra upplägg av texten och du förklarar dina åsikter och beskriver din läsning.

    Ändra beskrivningen av handlingen till presens(nutid).

    /Johanna

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Samuel, det värmer ;)

    SvaraRadera
  3. Jag tycket den recensionen var väldigt bra Jennie bra jobbat!!/wille:)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.