lördag 10 november 2012

Medan mamma sover (Lovisa)

Titel: Medan mamma sover

Författare: Ingrid Olsson

Sidor: 232

Bokförlag: Tiden (många fler)                            

Utgivningsår: 2003  

En bok för: 12 till 14-åringar                                  

Kort om handlingen: 14-åriga Ida Svensson bor med sin mamma i ett hyreshus. Ida är en smal och, som jag tror, blond tjej. Hon har en sak hon inte vågar berätta för någon, en hemlighet. Hennes mamma är alkoholist. Mamma Karin dricker nästan varje kväll. På jobbet som doktor är hon en trevlig och omtänksam person men hemma förvandlas hon till en helt annan. En sådan där som bara dricker alkohol, sover och käkar tabletter.
 På grund av Ida's hemlighet håller hon sig undan och den enda vännen som hon har är Herman (hennes hund).
 Ida blir tillsammans med Nore och förändras, hon blir mer utåtriktat och självsäker.

Mina åsikter: Jag tycker att boken är väldigt bra. Eftersom författaren beskriver allting så bra så lever man sig in i boken och huvudpersonens egna lilla värld. Den är väldigt spännande och man vill bara fortsätta läsa. Man får ingen riktig beskrivning om huvudpersonens utseende. Jag tycker det är bra för då får man liksom en egen bild om hur hon ser ut. Det som jag tycker är mindre bra med boken är bokens slut. Boken slutar väldigt "hastigt". Man får inte riktigt reda på hur det går för karaktärerna och inte om allt löser sig tillslut.

Jag tycker att det är många sidor i boken men inte så mycket text på sidorna vilket jag tycker är skönt.

 Jag tycker att det är en typisk ungdomsbok för att boken handlar om ungdomsproblem som att man inte har några kompisar, har kärleksproblem och familjproblem.

 Språket i boken är ett inte jättemodernt men ändå inte gammalt. Det är en väldigt lättläst bok och inga svåra ord.





Recension av Lovisa.


2 kommentarer:

  1. Vi hade lite problem med internet så jag hoppas det är okej att den blev lite sent upplagd. //Lovisa

    SvaraRadera
  2. Bra sammanfattning av innehållet.
    Vad var mindre bra med boken?
    Utveckla dina argument mer.
    Tänk på att variera språket.

    /Johanna

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.