måndag 12 november 2012


Komma över

Titel: komma över

Författare: Ingrid Olsson

Bokförlag: Rabén och Sjögren

Sidor: 204

Citat ur boken: ””kom över!” Det var så det började. Han har tänkt att radera det, men varje gång han klickar fram det messet och sätter fingret mot knappen, vill det inte. Fingret alltså. Fingret är som hjärtat. Det vill liksom inte.”

Jag skrev citatet ur boken för att det beskriver hur Jesper känner sig och visar vad författaren vill ha fram.

Boken utspelar sig i Stockholm , i en liten lägenhet. Där bor Jesper eller ”Jeppe” som ska börja sista året på gymnasiet och precis dumpad av sin flickvän. Jesper är väldigt deprimerad och har svårt att gå vidare. Hans kompis Juggo är alltid glad och festar mycket. Juggo hjälper jeppe att ta sig samman.

OBS! Spoiler varning!

I slutet finner han Elin. Elin och Jesper är varandras själsfränder och hjälper varandra att gå vidare från sina ex .  Jesper flyttar  också ut ur lägenheten och hem till lägenheten och hem till föräldrarna igen.

Min kommentar: Jag tycker boken är bra men det händer inte så mycket. Jag tycker att boken kunde utvecklats mer men den ger mycket att tänka på.  Jag tycker boken är för 13-15 åringar pga att det är ganska stort mellan rum mellan texterna men texten är lite svår. Jag ger boken 3 av 5. Recentation av Hilda Östergren.

                                                            

1 kommentar:

  1. Se om du kan utveckla dina resonemang mer.

    Ordet recension har du stavat fel.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.