måndag 5 november 2012

JAG FINNS (Ina)

JAG FINNS




Jag har läst JAG FINNS, den släpptes ut 2010 av Maja-Maria Henriksson. Det är en ungdoms bok som handlar om Maja-Marias egna barndom. Den handlar om Johanna en 14-årig tjej som blir misshandlad både hemma och i skolan. Hemma blir hon det av sin mamma och i skolan av Vedin och hans kompis. Johannas mamma, Anna-Lena, är väldigt hetlevrad. 

Hon stör sig och tror att Johanna gör allt för att irritera henne. När Johannas mamma blir arg så får Johanna smisk, slag eller kränkande ord. Vedin slår Johanna och gör sexuella angrepp på henne i skolan. Han brukar stå på henne och sen spotta på henne. Eller så kan han göra sexuella angrepp på henne, han tror att Johanna är hans leksak.                                                                      Johanna är en blyg tjej, hon gör inte mycket. Hon vill inte märkas, vara osynlig. Man får ha sin egna åsikt om hur hon ser ut, vilket jag tycker är bra. Man kan se henne framför sig.

Handlingen är inget speciellt, den kommer i kronologisk ordning. Den är enkelt upplagd. Kronologisk ordning är att boken kommer i samma ordning med händelserna. Jag tycker att det är bra med kronologisk ordning, man förstår nästan mer. Det blir inte förvirrat.    

 Språket är så man förstår, inte svårt. Jag förstår det tydligt och väl, men det kanske inte alla gör. Jag tycker det är lätt språk för mig, jag hade inga svårigheter med att läsa eller förstå det. Jag tror att detta är en ganska typisk ungdomsbok, det handlar om mobbning och bryta sig ur det. 

Omdöme: Jag tycker att boken var väldigt bra, rysligt spännande. Den var aldrig tråkig förutom att i början, då hände inte mycket. Man vill fortsätta att läsa, det känns som om att man inte kan sluta. Man vill veta vad som händer.                                                                                                  Jag gillar för det mesta hur boken slutar, det är då Johanna tar sig loss. Tycker bara att det är lite tråkigt att det hände så sent i boken. Den slutar nästan precis efter Johanna gör det. Vill nästan att man ska få se hur hon mår, men det får man veta i del två. Men ändå så tycker jag att boken gick lite i en slags cirkel, att det händer något och mamman slår henne och sen kommer Vedin och slår henne också eller något annat. Sen så gick det så igen, det är bara slutet som det blir annorlunda. 

Poäng: Boken får 4,5 stjärnor av 5. Den hade fått 5 om boken inte hade slutat så riktigt. Och att det inte gick i en cirkel. 

Jag tycker att händelsen när hon bryter sig loss är väldigt bra. Det är extra bra jämfört med allt annat. Det känns bra när hon bryter sig loss för man har känt empati för henne under hela boken och så slipper hon smärtan och allt sånt. 

                     

1 kommentar:

  1. Bra Ina! Många egna kommentarer, vilket gör din recension personlig och intressant.

    Du behöver ordna till din styckesindelning. Kanske det är enklare att dela in med blankrad i stället.

    Synd att inte bilderna fungerar. Se om det går att ordna till!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.