måndag 22 oktober 2012

Recensionsmall - ungdomsböcker

Du ska nu göra en recension om boken du har läst. Du skriver den enskillt, men ni får gärna diskutera och hjälpas åt i gruppen med vad man kan skriva om samt vilka exempel man kan ta upp. Din recension ska publiceras här på bloggen, under respektive flik. Be minst en person läsa igenom din recension innan du publicerar den (spara som utkast så länge).

Deadline fredag v 45


Följande innehåll ska finnas med i din recension (inte nödvändigtvis i denna ordningen):

  • Titel, författare mm (se exempel)
  • Bild på bokens omslag (se exempel)
  • Kort presentation av handlingen samt bokens budskap/tema
  • Presentation av och tankar om karaktärerna
  • Bokens upplägg och dina tankar om detta
  • Språk och stil och dina tankar om detta
  • Kommentarer om genren (på vilket sätt är det en typisk ungdomsbok)
  • Omdöme
  • Något du tycker är speciellt minnesvärt med boken (tex en speciell händelse, karaktär eller citat)

För inspiration och tips kan ni gå in och titta på följande bokbloggar...

http://boktycke.wordpress.com/


http://bokmalen.blogg.se/


_________________________________________________________________________

ur lpo 11
I denna recension får du visa din förmåga att:

·         Använda lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften och sammanhang.

·         Använda strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska upp­byggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar

·         Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

·         Skriva, disponera och redigera texter för hand och med hjälp av dator.

·         Hur man använder hjälpmedel för stavning och ordförståelse.

·         Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar.

·         Informationssökning via sökmotorer på Internet.

·         Hur man citerar och gör källhänvisningar

 

Kunskapskraven för detta område

För A i åk 6
…på ett välutvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.
... kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation
 ...använder grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet.
... genom att kombinera olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan eleven förstårka och levandegöra sina texters budskap.
...ge välutvecklade omdömen om texters innehåll
...utifrån respons bearbeta texten mot ökad tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande sätt.

 


För C i åk 6
…på ett utvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.
osv


För E i åk 6
…på ett enkelt sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.
osv

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.