Medan mamma sover - recension

Titel: Medan mamma sover

Författare: Ingrid Olsson
Sidor: 232
Utgivningsår: 2003
Bokförlag: Tiden (finns andra också till denna bok)
Boken passar åldrarna 12-15 tycker jag!

"Det är något jag måste berätta för dig, tänker jag. Bara så där, här och nu. Du måste få veta varför jag blir så konstig. Varför jag alltid är så hemlig. Varför jag säger att mamma har migrän när hon inte har det. Och varför jag bara sprang min väg från strandfesten."

Handling: Ida är 14 år och bor med sin mamma Karin i ett hyreshus. När Ida vaknar på morgonen så ligger hon helt tyst och lyssnar. Ifall hon inte hör någonting från köket så vet hon att det är en sådan morgon, som ingen vill ha. Mamma ligger på rummet och mår dåligt pga alkoholen hon druckit kvällen innan. Ida brukar dra sig undan bland andra folk för hon vet inte ifall hon ska berätta sin hemlighet för någon eller inte, att hennes mamma är alkoholist.

Boken tar upp ett ganska svårt ämne med att leva tillsammans med en alkoholiserad förälder.

Karaktärerna: Ida är huvudpersonen i boken. Författaren  beskriver inte Ida så mycket. Det hon nämner är att Ida är smal. Ida är en väldigt tystlåten och blyg tjej. Hon har en hund som heter Herman och han är hennes enda vän, förutom den snygga killen i skolkatalogen som Ida träffar hemma hos Stina. Mamma Karin arbetar som läkare. På dagarna är Karin en helt annan person än vad hon är när hon kommer hem om kvällarna. Dagarna Karin jobbar är hon alltid pigg och glad, men när hon kommer hem på kvällarna börjar hon nästan alltid dricka , då blir hon väldigt lätt sur och är nästan jämt trött.

Mina tankar om karaktärerna: Jag tror Ida är ganska lång och har brunt långt hår och lite lockigt. Fast att på bokomslaget så är tjejen blond och platthårig. Man märker att hon är väldigt lugn och tystlåten tjej i boken. Som person är Ida nog väldigt omtänksam och snäll mot andra människor.

Min tanke om hur Karin kan se ut är ganska svårt att veta. Beskrivning av hur hon ser ut nämner inte författaren. Men ändå tror jag Karin är kort och smal, har långt blont platt hår. Som person tror jag hon är trevlig mot sina patienter. Hon är ju alltid pigg och glad på jobbet så folket runt omkring henne har nog en annan uppfattning om henne mot vad Ida har. Men jag tror verkligen inte att hon är någon speciellt bra mamma.

Bokens språk/stil:
Jag tycker boken är ganska lätt att förstå, förutom när man precis börjat läsa några sidor för då förstå man inte allt direkt, men när jag läste några sidor till så kom jag in i boken snabbt. Hon beskriver allt väldigt väl. Själva språket i boken tycker jag är bra, det finns inga direkt svåra ord. På varje sida finns det inte hur mycket text som helst, jag tycker det är ganska lagom. När man läst några sidor så är det plötsligt ett litet mellanrum tills texten kommer igen. De är väl meningen att man får tänka själv lite vad som händer där mellan. Mellanrummen tycker jag är bra och också annorlunda för de böcker jag läser är det inte så.

Uppläggningen: Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om upplägget i boken. Jag hade inte kunna tänkt mig något annat än vad författaren skrivit. Det är bra som hon gjort, men hade velat att boken skulle haft ett annat slut eller en fortsättning!

Genren: Jag tycker boken är en typisk ungdomsbok för att hon tar upp ett ganska gripande ämne. Det är ofta så i ungdomsböcker, te.x att någon mår dåligt, blir mobbad osv, och i detta fallet är det då att en förälder är alkoholist.

Mitt omdöme:  Kanske inte den bästa bok jag läst men den var rätt bra, jag tyckte inte att den blev dryg någon gång för man ville helst inte sluta läsa när man väl kommit in i den. Det som gjorde att boken inte blev superbra är slutet av boken. Jag tyckte boken bara slutade "poff pang", man fick inte reda på allt man ville. Det som gjorde att man ville läsa vidare var att det hände så mycket saker, man ville bara läsa mer och mer och får reda på vad som kommer att hända. Jag rekommenderar denna boken, men som sagt man ska inte läsa den ifall man inte gilla dåliga slut. Fast det kanske bara är jag som inte tyckte om slutet. Vad vet jag, vissa kanske gillar böcker där man får tänka själv vad som kan    hända i slutet, men det gör inte jag!

Betyg: * * * * * * * 7/10

Andra böcker som är skriva av Ingrid Olsson:
Böcker för lite yngre barn (9-12år)